Interesse voor de ’Oude Meesters’ stimuleerde mij om een poging te wagen een schilderij van Charles Leickert na te schilderen.
Ik zag deze uitdaging vooral als het mij bewust worden van mijn kwaliteiten en grenzen.
Om de juiste toon te vinden en de juiste interpretaties met de penselen en de olieverf op het doek te zetten, werd ik gedwongen nauwgezet naar het voorbeeld te kijken. Het mengen van de vereiste kleuren bleek een vak apart. Ik heb daarbij hulp gezocht van een ervaren kunstschilder, die mij een jaar lang intensief heeft begeleid. Na verloop van tijd ben ik opgehouden met het naschilderen van ‘oude’ schilderijen en liet ik meer en meer mijn fantasie de vrije loop. Gaande weg veranderden mijn schilderijen, zowel qua onderwerp als techniek. Wel bleek dat ik een voorliefde had voor fijnschilderen en figuratie.
Bloemen en dieren, met name de olifant, zijn voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie.
Foto’s van olifanten, gemaakt tijdens verre reizen, maar ook exemplaren uit mijn grote olifantenverzameling vormen de basis voor een bonte schakering van kleurrijke schilderijen.
Aan elk beeld geef ik een interpretatie waardoor de bron onherkenbaar wordt, maar het uiteindelijke resultaat leuk wordt om naar te kijken.
Zo verbeelden mijn schilderijen enerzijds de werkelijkheid en anderzijds een leuke fantasiewereld.